kwota wolna od podatku - dla zarabiających do 30 000 zł 2023: 3600 zł 2022: 3600 zł (podatek 12%) lub 5100 zł (podatek 17%), wybierane po zakończeniu roku

+Lata 2020–2021Podstawa obliczenia podatku w złotychPodatek wynosiponaddo 85 52817% minus kwota zmniejszająca podatek85 528 14 539 zł 76 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł minus kwota zmniejszająca podatek1 mlndodatkowo 4% nadwyżki ponad 1 mln zł (danina solidarnościowa) Kwota zmniejszająca podatek: kwota wolna od podatku – dla zarabiających poniżej 8000 zł 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru (– zł): 834 zł 88 gr ⋅ (podstawa obliczenia podatku − 8000 zł) : 5000 zł, dla podstawy obliczenia podatku od 8000 zł i do kwoty 13 000 zł 525 zł 12 gr – dla podstawy obliczenia podatku od 13 000 zł i do kwoty 85 528 zł 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru (– zł): 525 zł 12 gr ⋅ (podstawa obliczenia podatku − 85 528 zł) : 41 472 zł, dla podstawy obliczenia podatku od 85 528 zł i do kwoty 127 000 zł 0 zł – dla dochodów powyżej kwoty 127 000 zł +Rok 2019Podstawa obliczenia podatku w złotychPodatek wynosiponaddo 85 52817,75% minus kwota zmniejszająca podatek85 528 15 181 zł 22 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł1 mlndodatkowo 4% nadwyżki ponad 1 mln zł (danina solidarnościowa) Kwota zmniejszająca podatek: 1420 zł – dla podstawy obliczenia podatku