Wypowiedzenie umowy o pracę – jednostronna czynność prawna skutkująca rozwiązaniem stosunku pracy. Wypowiedzenie dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy zezwala na to odpowiedni przepis prawa.

Wypowiedzenie umowy o pracę w Polsce Wypowiedzenie musi mieć formę pisemną; może je złożyć zarówno pracodawca, jak i pracownik. Jeśli umowę z pracownikiem rozwiązuje pracodawca, to wypowiedzenie musi zawierać pouczenie o przysługującym prawie odwołania się do sądu pracy, zaś w przypadku umowy na czas nieokreślony pracodawca dodatkowo musi wskazać jego przyczynę oraz przeprowadzić konsultacje z właściwą organizacją związkową reprezentującą pracownika. Zwolnienia dotyczące większej liczby pracowników określa się jako zwolnienia grupowe.

Okres wypowiedzenia Wypowiedzenie następuje z zachowaniem okresu wypowiedzenia, który wynosi odpowiednio: w przypadku umowy na czas nieokreślony albo określony: 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata w przypadku umowy zawartej na okres próbny: 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.