Austria, Niemcy i Szwajcaria utrzymały okresy przejściowe do końca 1 maja 2011 roku.
W 2012 roku Szwajcaria wprowadziła ograniczenia dla obywateli 8 państw Europy środkowo-wschodniej.
Ograniczenia wobec obywateli państw, które wstąpiły do UE w 2007 roku Okresy przejściowe zostały wprowadzone na 7 lat, jednak zgodnie z zasadą „2+3+2”: 2-letni okres przejściowy: 1 stycznia 2007 – 31 grudnia 2008 3-letni okres przejściowy: 1 stycznia 2009 – 31 grudnia 2011 2-letni okres przejściowy: 1 stycznia 2012 – 31 grudnia 2013
Poszczególne kraje mogą zrezygnować ze stosowania kolejnych okresów. Wszystkie okresy przejściowe muszą zostać zniesione z dniem 31 grudnia 2013 roku.
Pierwszy etap Spośród dziesięciu państw, które rozszerzyły Unię w 2004 roku, jedynie Węgry i Malta zdecydowały się wprowadzić ograniczenia w dostępie do swych rynków pracy wobec obywateli Bułgarii i Rumunii. Spośród 19 pozostałych państw, okresów przejściowych nie zastosowały tylko Szwecja i Finlandia. Bułgaria i Rumunia zdecydowały nie wprowadzać ograniczeń dla żadnego spośród państw UE/EOG oraz Szwajcarii.