Urlop ojcowski Ojcowie mają prawo do 2 tygodni urlopu ojcowskiego do czasu ukończenia przez dziecko 1. roku życia (do 2. roku życia w przypadku dzieci urodzonych przed nowelizacją ustawy w 2023 r.). Można go wykorzystać jednorazowo lub jako dwa urlopy tygodniowe. Do urlopu wliczają się również dni wolne od pracy i weekendy. W okresie tego urlopu ojciec otrzymuje zasiłek macierzyński wysokości 100% podstawy. Ustawodawca przewidział również urlop ojcowski dotyczący ojców adopcyjnych, którzy mają do niego prawo do 2 lat od uprawomocnienia postanowienia orzekającego przysposobienie dziecka i/lub do ukończenia przez dziecko adopcyjne 7 roku życia (ew. 10 roku życia, w przypadku odroczenia obowiązku szkolnego). Ustawodawca nie przewidział natomiast przedłużenia urlopu ze względu na urodzenie bliźniaków/wieloraczków.
Urlop z art. 188 KP Zgodnie artykułem 188 Kodeksu pracy, pracownikowi (bez względu na płeć) wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy w wymiarze 2 dni lub 16 godzin (na jedno z rodziców), z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jeśli obydwoje rodziców chce skorzystać z tej formy zwolnienia, przysługuje im ono po jednym dniu na każdego z rodziców.
Urlop okolicznościowy