W przypadku nadpłaty przedsiębiorca ma prawo ubiegać się o jej zwrot, natomiast niedopłata wiąże się z obowiązkiem uregulowania różnicy.

Dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym wprowadzono minimalną roczną podstawę wymiaru składek. Stosuje się ją w sytuacji, gdy roczna podstawa wymiaru jest niższa niż iloczyn liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu oraz minimalnego wynagrodzeniaJakie składki na ubezpieczenia społeczne płaci przedsiębiorca do ZUS biznes.gov.pl [dostęp 2022-01-17]..

Przy opodatkowaniu 19% stawką liniową składka wynosi 4,9% dochodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne. W przypadku wykazania straty podatkowej podstawę wymiaru składek stanowi kwota minimalnego wynagrodzeniaZmiana wysokości składki zdrowotnej [dostęp 2022-01-17]..

Dla przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych obowiązują trzy progi obliczania składki: Przychód rocznyWysokość składki zdrowotnej (2022)Do 60 000 zł319,79 zł – 9% od kwoty 60% przeciętnego wynagrodzeniaOd 60 000 zł do 300 000 zł532,98 zł – 9% od kwoty 100% przeciętnego wynagrodzeniaPowyżej 300 000 zł959,36 zł – 9% od kwoty 180% przeciętnego wynagrodzenia Wysokość składki zdrowotnej dla przedsiębiorców opodatkowanych kartą podatkową wynosi 9% minimalnego wynagrodzenia.