Zasiłek macierzyński – świadczenie pieniężne, otrzymywane przez osobę ubezpieczoną i zatrudnioną na umowę o pracę, umowę zlecenie lub samozatrudnienie.
Podstawa otrzymania zasiłku Zasiłek macierzyński może otrzymać osoba, która urodzi dziecko lub przyjmie na wychowanie (dziecko do lat 7., w wyjątkowych sytuacjach do lat 10.) lub jest rodziną zastępczą. Podstawą do otrzymania zasiłku jest podleganie ubezpieczeniu chorobowemu – przy umowie o pracę jest to obowiązkowe, przy umowie zlecenia i samozatrudnieniu jest dobrowolne.
Zasiłek wypłacany jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jeśli dziecko urodziło się w okresie podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Zasiłek może otrzymać tylko jeden rodzic – matka lub ojciec dziecka, przebywający na urlopie:
macierzyńskim – od 20 do 37 tygodni, tacierzyńskim – za część urlopu macierzyńskiego, której nie wykorzystała matka dziecka, rodzicielskim – za 32 tygodnie w przypadku urodzenia lub przysposobienia jednego dziecka i 34 tygodnie w przypadku urodzenia lub przysposobienia dwójki lub więcej dzieci, ojcowskim – za 14 dni trwania tego urlopu, niezależnie od liczby urodzonych dzieci.